12 Ocak 2011 Çarşamba

MARİFETNAMEDEN "İnsan denen harika varlık"

" İnsan Denen Harika Varlık ”

 Bedenlerin yapılışı bildiren ilme anatomi ilmi denir. İmam-ı Şafii, önce beden ilmi, sonra dinlerin ilmi demekle Anatomi ilminin önemini belirtmiş oluyor.

Anatomi ilmi, doktorların sermayesi, yakın ehlinin, din ve dünya işleriyle Allah’ı bilmenin vasıta ve yardımcısıdır. Doktorlar, sırf meslekleri yönünden bu ilmi öğrenirler. Halbuki beden bilgisinden  Allah’ı bilmeye ve onun kudret ve azametini öğrenmeye çalışanlar, Allah bilgisine kavuşurlar.

   Anatomi öğrenmenin faydaları:

1-Aklın şaştığı ve hayret ettiği bu eseri ( bedeni) seyir etmekle bütün eşyanın benzerini taşıyan bu binayı, bu parlak yapıyı en güzel ve en mükemmel şekilde yaratan Cenab-ı Hak karşısında aczini anlar ve o büyük sanatkârın sonsuz kudretini (ilmel yakin) bilerek idrak edersin.

2-Bu harika eseri, bu incelikleriyle terkip eden ve süsleyen yaratıcın ne kadar bilgisi ve hakim olduğuna, yapanın şahadetiyle ( aynel yakın) görerek anlarsın.

3-Allahü Teâlâ nın sana olan lütuf ve inayetlerini , şefkât ve merhametini idrak edip ondan Allah’ın zaman seni terbiye ettiğini inanarak (Hakkal yakın) anlarsın.

    Çünkü; Cenab-ı Hak, vücud binası yapımında ve işleyişinde en ufak bir eksiklik bırakmadan en mükemmel bir şekilde kurmuştur. Cenab-ı Hak’kın bu lûtuf ve keremi yalnız insanlara mahsus değildir. Belki 18 bin âlemi kaplar, atlar, kediler, vahşi hayvanlar, kuşlar, sürüngenler, arılar, karıncalar... hepsinin yaşama ve korunmaları sağlayan kusursuz, eksiksiz yapı ve işleyişe sahip bir bedenle yaratılmıştır.

     Anatomi ilmi, insan nefsini bilmenin ve bu yönden marife-tullah (Allah’ı bilme) varmanın anahtarıdır. Fakat nefis bilgisi, Allah bilgisine oranla güneşten bir zerre, denizden damla gibidir.

     Beden, bir merkeptir. Nefis onun binicisidir. Gaye, Allah’ı bilmektir. Bir insan, kendi beden ve nefsini idrak etmeden Allah’ı bilirim iddiasında bulunsa, bu bir müflis gibidir. Yiyeceği içeceği bulunmayan bir kimsenin şehir halkı ziyafete çağırmasına benzer. Onun için insana, evvelâ kendi nefsini bilmesi, sonra Allah’a yönelmesi gerekir ki, o zaman sevgiye, sevgilisine ve muradına nail olabilirsin. Çünkü; kendini bilme Allah’ı bilmeyi gerektirdiği gibi, Allah’ı bilmek de onun sevgisini çağırır ve ona kavuşmayı sonuçlandırır.


Marifetname sayfa 31- 32 İbrahim Hakkı Erzurumi

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder