1 Haziran 2011 Çarşamba

İNSANLAR 4'e AYRILIRLAR. SAFLAR-ZEKİLER-HAYDUTLAR-APTALLAR

İnsanlar dörde ayrılır: Saflar, zekiler, haydutlar ve aptallar.
Yaptigi eylemden zarar eden, ama bir baskasina da yarar saglayanlara saflar, Yaptigi bir eylemden yarar saglayan, ayni zamanda bir baskasinin da yarar saglamasina neden olanlara zekiler, Yaptigi eylemle kendine yarar saglayan, baskasina da zarar verenlere haydutlar diyoruz. Aptallara gelince:
Aptal bir insan, kendisine hiçbir yarar saglamadan, hatta bazen zarara ugrayarak baska birine zarar veren kisidir.
Elinize bir kagit alin ve sifir noktasinda kesisen bir X/Y eksenleri grafigi çizin. X ekseni, (+) ucunda kisinin kendi eylemi sonucu sagladigi kazanci, (-) ucunda da kendi eyleminin kendisine verdigi zarari gösterir. Y ekseni ise, kisinin eyleminin baskasina verdigi yarari (+) veya zarari (-) gösterecektir. Bu durumda, saflar sol üst, zekiler sag üst, haydutlar sag alt ve aptallar da sol alt alanda yer alacaktir. Bu grafikten bol miktarda kopya çikartmaniz ve gündelik kullanim için yaninizda bulundurmaniz tavsiye edilir.
TEMEL YASALAR:
1) Çevremizde her zaman ve kaçinilmaz olarak bizim tahmin ettigimizden daha fazla aptal vardir.
Bu yasa, nüfusun toplamindaki aptallar orani hakkinda saglikli bir tahmin yapmayi engelliyor. Çünkü yasanin da belirttigi gibi, her tahmin gerçek sayidan az olacaktir. Ancak bir çikarsamayla, tarih boyunca ve çesitli grup, sinif ve katmanlar içinde nerdeyse sabit bir oranda aptal bulundugunu söyleyebiliriz. Bu orani "S" (sigma) simgesiyle belirtecegiz.
2) Belirli bir insanin aptal olma olasiligi, ayni kisinin herhangi bir baska karakter özelliginden bagimsizdir.
Aptalligin "ilahiligine" iliskin olaganüstü bir gerçek var: Tabiat, her zaman ve her yerde "S" oranina esit aptal bulunmasini saglar. Sorun, bunlarin kimler oldugunu, aptalliklarinin dogal sonuçlarini (Bkz. Temel Tanimlar) yasayincaya kadar fark etmenizin mümkün olmamasidir. Ancak, nereye giderseniz gidin, sonuçta etrafinizda her zaman ayni oranda -ve birinci temel yasa geregi, en kötümsel tahminlerinizin de üstünde- aptal olacagini varsaymaniz yararinizadir.
3) Bir aptalin çevresine zarar verme olasiligi toplumsal hiyerarsi içindeki yerinin yüksekligi ile dogrudan orantilidir.
Geleneksel toplumlarin kati ve degismez hiyerarsisi içinde aptal oldugu halde iktidar sahibi olanlari bu gücü ellerinde tutmayi sürdürmeleri dogal görülebilir.
Peki neden modern toplumlarda da ayni durum geçerli. Bu noktada, genel seçimlerin, iktidar sahipleri arasinda da "S" sabit oraninda aptal olmasini güvence altina almanin en etkili araci oldugunu belirtmemiz gerekiyor.
Birinci temel yasaya göre, seçmenlerin arasinda, her zaman ve tahmin edilenden daha fazla "S" oraninda aptal vardir. Birinci ve ikinci temel yasanin bilesimi ise, adaylar arasinda, yine, her zaman ve tahmin edilenden daha fazla "S" oraninda aptal oldugunu, üstelik de bunlari, kendilerini eylemleriyle ortaya koyana, yani seçildikten sonraya kadar fark etmenizin olanaksiz oldugunu ortaya koyar.
Seçmenler arasindaki "S" oranindaki aptalin, kendilerine hiçbir yarar saglamaksizin, size ve topluma zarar verecek sekilde oy kullanacaklari, yani mümkün olan en çok sayida aptal adayi seçecekleri ise, Temel Tanimlar'in bir geregidir.
4) Aptal bir yaratik, en umulmadik ve en düsünülmedik zaman ve yerde, nedensiz ve belirli bir plani olmadan karsiniza çikar.
5) Aptallarin eylemleri mantik kurallarina uymadigi için su sonuçlari dogurur:
a) insanlar saskinlikla kalakalir,
b) saskinliktan kurtulanlar ise ne yapacaklarini bilemezler, çünkü aptalin mantiksiz eylemine mantikla karsilik vermek mümkün degildir.
6) Aptal olmayanlar her zaman aptallarin zarar potansiyelini küçümserler. Özellikle de, herhangi bir yer ve zamanda, herhangi bir durumda aptallarla iliski kurmanin veya onlarla biraraya gelmenin, kendilerini kaçinilmaz olarak, pahaliya mal olacak bir yanlisa sürükleyecegini unuturlar.
7) Aptal insan, varolan en tehlikeli insan türüdür.
Kusursuz bir haydutun eylemi bile toplumu fakirlestirmez, çünkü biri soyulurken biri de zenginlesmistir. Ancak aptallar kendilerine çikar saglamadan baskalarin zarar verirler. (Bkz. Temel Tanimlar) Yani aptallar isin içine girince tüm toplum yoksullasir.
8) Geri ya da gerilemekte olan bir toplumda, aptallara toplumun öbür üyelerinden daha etkin olma hakki ve/veya olanagi taninmistir.
Normalde, geri bir toplumda da, ileri bir toplumda da ayni "S" oraninda aptal olmasi gerekir. (Bkz. Birinci Temel Yasa) Iki toplum arasindaki temel fark, aptallara verilen bu etkin konumdan ileri gelir.
Bu durumda, bir de, toplumun aptal olmayan kesimleri içindeki, Aptallik Unsuru Tasiyan Haydutlar ile Aptalliga Egilimli Saflar'in oraninda beklenmedik ve normalin üzerinde bir artis olursa, normal aptal orani "S"nin yikici gücünü asan güçler olusur ve ülke felakete sürüklenir.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder